Verhalen kunnen extra betekenis geven aan het leerproces. De mens houdt van verhalen. Of het nu boeken zijn of whatsapp gesprekken, de mens wil verhalen horen. Verhalen geven directe betekenis in het moment en wekken interesse.

Verhalen zijn er in vele soorten, maten en gebruiken. De nieuwsgierige mens houdt van verhalen, of het nu om een whatsapp gesprek gaat of een goed boek, verhalen geven context, betekenis (groot of klein), een gevoel dat je ergens onderdeel van uitmaakt, een gebied om te ontdekken, een vrijplaats voor de verbeelding en creativiteit en een mogelijkheid om identiteiten te ontwikkelen.

Niet altijd nodig
Spellen hebben niet altijd verhaal nodig en soms is een verhaal zo flinterdun dat je hem als speler vaak weer vergeten bent.  Spellen zoals schaken en tetris hebben geen verhaal. Dit zijn vooral de puzzel- en denkspellen. De puzzel of het denkwerk biedt voldoende motivatie om aan de slag te gaan.

Een drijfveer
Aan de andere kant van het spectrum zijn spellen die drijven op verhaal. Zonder verhaal zou het spel kaal zijn en vaak niet meer interessant. In het spel Life is Strange speel je met Rachel Amber. Zij heeft de gave om terug in de tijd te gaan en gebeurtenissen te veranderen. De veranderingen hebben effect op de rest van het spel. De keuzes zijn vaak moreel van aard.

Een mix
De rest van de spellen in het spectrum tussen schaken Life is Strange hebben een mix van puzzels, behendigheid en verhaal. De Tomb Raider serie is hier een goed voorbeeld van. De Tomb Raider serie heeft een verhaal dat doorlopen moet worden om het spel uit te spelen. De overgang tussen spel en verhaal is goed te zien in de video hieronder rond 2:30.

Vaak kunnen spelers ook kiezen om zich te verdiepen in het verhaal of deze naast zich neer te leggen. Het kaartspel Magic: the Gathering heeft een achtergrondverhaal. Veel spelers vinden het spelen van het spel leuker dan het lezen van deze verhalen. Voor andere spelers verrijken dezen verhalen het spelplezier. Dit zijn vooral de ontdekkers volgens Bartle’s spelertypes.

Onderwijs
Hoe ziet dit in een onderwijsomgeving eruit? Het is een gegeven dat persoonlijke verhalen een presentatie sterker maken. Meer om de leerstof heen vertellen draagt bij aan de interesse houden van de leerlingen en het bieden van context. Opdrachten die zijn ingekaderd door verhalen kunnen betere directe betekenis geven aan het leerproces. Verhalen zijn ook de kruiden van de maaltijd. Zonder kruiden kan een maaltijd nog wel voedzaam zijn, maar het verveelt vrij snel.

In klas 3 moeten leerlingen een text based computerspel maken. Het verhaal in deze opdracht is dat zij programmeurs en verhalenschrijvers zijn die moeten solliciteren voor een baan bij een computerbedrijf. Wanneer je bent aangenomen werk je in een team en geef je je team een eigen naam. Deze elementen zorgen ervoor dat je de opdracht inkleurt.

Conclusie
Verhalen kleuren leerstof in, ze geven smaak aan het leerproces, zodat leerlingen langer geïnteresseerd blijven. Verhalen geven ook beter directe betekenis aan wat je in het moment doet.