Gamers willen vaak, als zij eenmaal een spel hebben uitgespeeld, het spel vaak nog een keer spelen. Vaak gaan ze meer experimenteren en andere paden zoeken. Zelf ontdekken is een van meest bevredigende gevoel in een leerproces. Het geeft een gevoel van competentie en meesterschap en kan eigenwaarde versterken.

Vrijheid om het zelf te vinden
Ontdekken is nauw verbonden met autonomie en productief falen. Daar waar autonomie gaat over de keuzes maken en productief falen het vangnet vormt, is ontdekken het proces van het daadwerkelijk te doen en in dat proces constant nieuwe keuzes te maken. Ontdekken gaat in op de menselijke eigenschap om zelf te willen onderzoeken. Je kunt alleen autonoom zijn en productief falen, als je de vrijheid voelt om, binnen bepaalde grenzen, zelf te mogen ontdekken. Een goed voorbeeld zijn de Megaman games. In het eerste gedeelte van ieder Megaman spel moet je 6 tot 8 levels uitspelen. Ieder level geeft je objecten en krachten die van voordeel kan zijn in de andere levels, maar je mag zelf bepalen in welke volgorde je spellen speelt. Je mag zelfs zelfs eerder gespeelde levels nog een keer spelen als je iets gemist hebt, zie ook “oefenen en herhalen“. De items liggen ook niet voor het oprapen, soms is er behoorlijk wat vernuft en inzicht nodig om te ze te ontdekken.

“Keuzescherm in Megaman X”

Niet alleen video games, maar ook bordspellen maken vaak gebruik van keuzes. Waar spellen als ganzenbord, monopoly en mens-erger-je-niet, het van de dobbelsteen laten bepalen waar je terecht komt, geven spellen als Levensweg en zelfs Twister mogelijkheden om te ontdekken. Door te ontdekken maak je het spel, of je leerproces, persoonlijk. Ook zit er in meer of mindere mate een gevoel van gezonde spanning en voldoening in ontdekken.

Niet alleen groots
Mogelijkheden creëren om te ontdekken wil niet zeggen dat je iedere les moet opbouwen tot een escape the classroom. Zo kan je sommen op verschillende manieren benaderen of zinnen anders verwoorden. Bij ontdekken is het belangrijk dat leerlingen leren dat er niet één weg is die iedereen moet bewandelen, maar iedereen voor zichzelf moet bepalen door te experimenteren, welk pad het beste bij hem of haar past. Ook is niet alle informatie vanaf het begin aanwezig. Je verkrijgt nieuwe informatie naar mate je meer ontdekt. Later in het hoger onderwijs zullen leerlingen vaak zelf moeten ontdekken. Voor nieuwe ontdekkingen zijn er geen wegwijzers of theorieboeken die aangeven hoe je daar komt. Leerlingen moeten leren om te gaan met onzekerheid en risico nemen.

Conclusie
Ontdekken is de uitvoerende kant van autonomie. Leerlingen moeten leren effectief ontdekken. Het geeft een grotere voldoening zelf achter informatie te komen of vaardigheden onder de knie te krijgen. Ook moeten leerlingen leren om te gaan met het onbekende, het onzekere in onderzoek.