Ik ben een docent Engels. Ik ben een gamer. Ik ben een ict-er. Ik zie onderwijs, naast het leren van feiten en het begrijpen van concepten, als een slijpsteen voor het vormen van een zelfstandige, kritische geest. Aan de ene kant hecht ik waarde aan het verkrijgen van kennis en vaardigheden zoals deze al decennia zijn onderwezen. Aan de andere kant zie ik dat de manier waarop we deze kennis en vaardigheden geven niet meer aansluit op de huidige maatschappij. Ik begon bij Gamification en Gameful design, ontdekte het Trivium, onderzocht een modern curriculum voor Engels en bekijk nu de mogelijkheden om creatief schrijven integraal in te zetten in mijn onderwijs.

Electronische Leeromgevingen
Met 15 jaar onderwijs ervaring als docent Engels, waarvan nu alweer 10 op een categoraal gymnasium, blijf ik op zoek naar nieuwe mogelijkheden om leerlingen te inspireren om de taal eigen te maken. Een belangijk onderdeel hiervoor is de ELO (Elektronische Leeromgeving) aangezien de ELO je beginpunt is voor digitaal onderwijs.

Sind mijn studententijd ondersteun ik docenten in het gebruik van een elo. Op de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit was dit BlackBoard en al vrij snel werd ik ICT&Onderwijs Coördinator op school waar ik itslearning (toen nog bekend als It’s Learning) faciliteerde. Op dit moment ben ik projectleider implementatie Moodle bij ons op school. In mijn rol als ICT&Onderwijs Coördinator op de universiteit en scholen dacht ik mee aan het efficient inzetten van een elo en welke veranderingen er komen kijken bij een migratie.

Gameful design
Ik heb het gameful design diagram ontwikkeld om te achterhalen wat leerlingen motiveert om te blijven leren. Het model geeft inzicht in wat mogelijk zal werken in nieuwe projecten en hoe je leerlingen kunt inspireren te blijven werken.

Trivium
Het trivium gaf voor mij het waarom van onderwijs. Je moet eerst weten voordat je iets kunt bekritiseren, maar dat heeft alleen effect als je het kunt communiceren. Het Trivium geeft mij houvast bij onderwijsvernieuwingen.

Creatief schrijven
We weten allemaal dat als je beter wilt worden in lezen, je meer moet lezen, maar dit geldt ook voor schrijven. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen geïnspireerd blijven om te schrijven en houd je het voor jezelf als docent behapbaar om het na te kijken en feedback te geven?

Websites
Twee websites die ik actief bijhoud zijn:

  • www.rookreading.com: Een website om leerlingen te helpen in het vinden van het juiste boek voor hun leeslijst, inclusief theoretische informatie over literatuur en verhaalstructuren.
  • batathousand.wordpress.com: Een kaartensysteem om grammatica heel beknopt uit te leggen. Alle kaarten zijn gemaakt onder een Creative Commons Licentie. Voel je vrij om ze te gebruiken naar eigen inzicht.